Złe warunki akustyczne mogą osłabić motywację do pracy i obniżyć jakoś wykonywanych obowiązków. Hałas negatywie wpływa na koncentrację i sprawia, że jesteśmy skłonni do odkładania trudniejszych zadań na później.
Badania pokazują, że ponad 85% pracowników uważa, że w jego przestrzeni biurowej jest za głośno. Z kolei 50% pracowników zgłasza, że hałas ich dekoncentruje. Polskie normy pokazują, że poziom hałasu nie powinien być wyższy, niż 80 dB. Z kolei w pomieszczeniach biurowych, gdzie wykonywana jest praca kreatywna poziom hałasu nie powinien przekraczać 55dB. W pracy rozpraszać mogą głośne rozmowy, szum urządzeń, dźwięk telefonów czy trzaskanie drzwiami. Hałas nie tylko wpływa na wydajność pracy, ale sprawia, że stajemy się rozdrażnieni i podenerwowani. Otwarte biura mają na celu poprawić komunikację między pracownikami i ułatwić planowanie zadań, ale nie zawsze to rozwiązanie się sprawdza.
Jak radzić sobie z hałasem?
Na lepszą akustykę w biurze ma wpływ jego aranżacja – wykończenie sufitów, ścian oraz umeblowanie. Warto wykorzystać właściwe materiały dźwiękochłonne np. podwieszane sufity, wolnostojące ekrany międzystanowiskowe. W każdej chwili można wykonać te drobne zabiegi, które znacznie poprawią komfort pracy.
Aby lepiej się pracowało, a hałas był zredukowany do minimum należy pamiętać o kilku zasadach. Przykładowo można wyciszyć telefon, aby nie rozpraszał osób w otoczeniu, starać się rozmawiać nieco ciszej, a w trakcie rozmowy telefonicznej wychodzić z pokoju. Kilka prostych nawyków pozwoli poprawić jakość pracy osób w pomieszczeniu, a nie wymaga dodatkowej energii. Dobrym rozwiązaniem są także zatyczki do uszu lub słuchawki. Wszystkie te sposoby pozwolą zredukować poziom hałasu, co podniesie wydajność pracy.