Dla wielu osób wizyta u jakiegokolwiek lekarza lub specjalisty jest stresującym wydarzeniem. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy danego specjalistę odwiedzamy po raz pierwszy i nie do końca wiemy, czego możemy się spodziewać. Nie inaczej wygląda to w przypadku wizyty u protetyka słuchu.

Kim właściwie jest protetyk słuchu?

Miejscem pracy protetyka słuchu jest gabinet audioprotetyczny. Choć zgodnie z przyjętą klasyfikacją protetyk słuchu nie jest lekarzem, to jednak jego praca polega na wykonywaniu badań słuchu oraz diagnozowaniu niedosłuchu. Kolejnym krokiem jest odpowiednie dopasowanie aparatu słuchowego do potrzeb pacjenta oraz zarekomendowanie innych działań (lub badań), które mają wspomóc jego słyszenie. W gabinecie protetyka wykonywane jest badanie audiometryczne.

Jak wygląda pierwsza wizyta u protetyka słuchu?

Pierwsza wizyta u protetyka często ma charakter ogólny. Specjalista przede wszystkim będzie chciał dowiedzieć się, kiedy pacjent miewa problemy ze słuchem oraz czym się one objawiają. Dotyczy to m.in. dźwięków, z których usłyszeniem możesz mieć problem. Następnie przeprowadza się badanie i prowadzi pacjenta w ten sposób, aby poprawić jakość jego słyszenia. Poniżej w kilku zdaniach opisujemy przebieg pierwszej wizyty u protetyka krok po kroku.

Na początek dokładny wywiad

Oczywiście na samym początku pierwszej wizyty specjalista przeprowadzi dokładny wywiad z pacjentem. Jego celem jest sprawdzenie obecnego stanu zdrowia narządu słuchu danej osoby, historii jego leczenia oraz skali odczuwanych problemów ze słuchem. W trakcie wywiadu z pacjentem protetyk będzie chciał się dowiedzieć, jaki jest dokładny cel wizyty, czy dana osoba przebyła choroby związane z narządem słuchu, jak wygląda jej codzienne życie (diagnoza środowiska akustycznego) oraz czy obecnie lub w przeszłości pacjent używał aparatu słuchowego. To podstawowe informacje, które stanowią bazę do przeprowadzenia badań specjalistycznych i dalszego poprowadzenia osoby skarżącej się na pogorszoną jakość słuchu.

Profesjonalne badanie słuchu

Po dokładnej analizie sytuacji pacjenta można przejść do wykonania specjalistycznych badań słuchu. Ich rodzaj oraz zakres dostosowuje się do danego przypadku. Niezwykle ważne jest to, aby diagnostyka była prowadzona z zachowaniem najwyższych standardów profesjonalizmu i bezpieczeństwa. Pierwszym krokiem jest zbadanie uszu za pomocą otoskopu. Dzięki niemu protetyk słuchu zajrzy do Twojego ucha oraz bezpośrednio zbada przewód słuchowy, struktury ucha zewnętrznego i błonę bębenkową.

Następnie można wykonać badanie audiometrii tonalnej. W jego trakcie pacjent znajduje się w kabinie ciszy oraz ma nałożone słuchawki. Protetyk wykorzystując profesjonalny sprzęt, generuje różnego rodzaju dźwięki. Zadaniem pacjenta jest naciśnięcie odpowiedniego przycisku wtedy, gdy usłyszy dźwięk. Natomiast zadaniem protetyka jest zapisywanie reakcji pacjenta oraz kreślenie tzw. krzywych audiometrycznych, które utworzą audiogram pacjenta. To podstawowe badanie słuchu, które wykonywane jest w gabinecie protetyka. Na jego podstawie można zaplanować kolejne kroki.

Interpretacja audiogramu

Po uzyskaniu audiogramu można przejść do jego interpretacji. Protetyk dokładnie wyjaśni pacjentowi, co oznacza jego audiogram oraz w jakich obszarach występują ewentualne ubytki słuchu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zarekomenduje Ci wykonanie kolejnych badań lub przeprowadzenie konsultacji z innymi specjalistami. Jeżeli diagnoza będzie jednoznaczna, to protetyk wspólnie z pacjentem zaplanuje kolejne działania.

Dobór aparatu słuchowego

Może zdarzyć się, że już podczas pierwszej wizyty w gabinecie protetyka dojdzie do wyboru aparatów słuchowych. Te dobierane są bezpośrednio do preferencji, oczekiwań i sytuacji pacjenta. Zadaniem protetyka jest rekomendowanie urządzeń w taki sposób, aby spełniły oczekiwania pacjenta i jednocześnie poprawiły jakość jego słuchu. Zazwyczaj sprawdza się i reguluje kilka urządzeń. Dzięki temu można wybrać to jedno idealnie dopasowane. Tak kończy się pierwsza wizyta u protetyka. Następnie pacjent testuje dany aparat oraz weryfikuje jego działanie. Ostateczny wybór urządzenia zazwyczaj odbywa się dopiero na kolejnej wizycie.